Skip to content

10 social media en online marketing trends voor 2014

november 4, 2013

2014

Het einde van het jaar 2013 nadert, dus verschijnen de trends lijsten voor het nieuwe jaar 2014 weer. In dit artikel verzamel ik de trends die al verschenen zijn op socialmediatoday.com en Forbes.com. Om  direct maar met de deur in huis te vallen: twitter gaat facebook voorbij, Snapchat en Google+ groeien door, deeleconomie sites rukken op en je bent dom als je niks met video doet in 2014, aldus Social Media Today. In 2014 zal volgens Forbes content marketing nog belangrijker worden, zal de inzet van social media meer versnipperd raken, moet je content nu echt mobiel vriendelijk zijn, is retargeting nog steeds een toverwoord en, als laatste, zal zoekmachinemarketing sterk beinvloed worden door social. Dat zijn 10 interessante trends voor iedere interactieve marketeer die ik in dit artikel verder zal toelichten.

  1. Twitter is onder jeugd populairder dan Facebook. Met 1,18 miljard gebruikers zal facebook niet zal verdwijnen. Toch zal 2014 het jaar van Twitter worden. Met de beursgang in het vooruitzicht zullen steeds meer mensen het netwerk een kans geven. Uit onderzoeken van onder andere Pew internet blijkt dat jongeren tussen de 13-17 jaar van Facebook verhuizen naar Twitter en Instagram.
  2. Snapchat marketing. Snapchat is een netwerk waar je berichten na 10 seconden verdwijnen. Met de komst van Snapchat Stories wordt het voor merken mogelijk het netwerk te gebruiken om de interactie aan te gaan. Je kunt verhalen vertellen die 24 uur blijven bestaan en dan begint het volgende verhaal weer. Zie voor meer uitleg deze blog van Snapchat.
  3. Eindelijk Google+! Google+ schijnt nu echt het tweede netwerk (derde als je YouTube ook meetelt) van de wereld te zijn. Het cijfer van 540 miljoen actieve gebruikers is al weer van een poosje geleden, maar inmiddels is wel duidelijk dat Google het systeem redelijk slim heeft verweven met de rest van haar producten. Daarnaast heeft ze parels als Hangouts een eigen bestaan gegeven waardoor de groei nog harder kan gaan. Tenslotte draagt de groei van Android als systeem voor mobiele telefoons ook bij: alle gebruikers beschikken over een Google account.
  4. Deeleconomie sites volwassen AirBnB is inmiddels 5 jaar oud maar heeft samen met Couchsurfing een vernietigende slag geslagen in de slage tegen de gevestigde orde. Beide partijen samen hebben volgens de cijfers van Marco Derksen (Upstream) samen 7,5 miljoen bedden tot hun beschikking en in 200+ landen beschikbaar . Lees ook zeker het interessante rapport over de invloed van de deeleconomie op innovatie en businessmodellen van het World Economic Forum
  5. Video video video. De statistieken van Youtube zijn bizar. YouTube wordt elke maand bezocht door meer dan één miljard unieke bezoekers. Er wordt elke maand meer dan zes miljard uur aan video bekeken op YouTube: dat is bijna een uur voor elke mens op aarde en twee keer zoveel als vorig jaar. Er wordt elke minuut 100 uur aan video naar YouTube geüpload. In 2013 kwamen daar populaire videodiensten als Vine en Instagram video bij. In 2014 zal het gebruik van bewegende beelden alleen maar verder toenemen.
  6. Content Marketing is belangrijker dan ooit. Een van de belangrijkste methoden om vertrouwen en autoriteit te krijgen in 2014 is content marketing. “Contentmarketing is het creëren of publiceren van content met als doel een relatie aan te gaan en/of te onderhouden met bestaande en/of potentiële klanten. Contentmarketing is geen middel om je eigen producten of diensten te pushen, maar een manier om als organisatie of merk herkend te worden als deskundige op een bepaald gebied. Dit doe je door (potentiële) klanten te voorzien van de inspiratie en kennis die zij nodig hebben om tot een goede keuze te komen” Lees alles over content marketing in het Marketingfacts thema Content Marketing.
  7. Inzet van social media wordt versnipperd. Er komen steeds meer sociale netwerken, met alleen Facebook of Twitter red je het in 2014 niet meer. Interessante netwerken naast Facebook, Twitter, YouTube en Google+:  Snapchat, Tumbler, Pinterest, Instagram en Vine. Als bedrijf soms best een moeilijke keus: waar stap je in en waar blijf je weg. Voor ieder bedrijf weer anders. De trend is wel dat de meest succesvolle inzet van social media vaak visuele uitingen zijn (plaatjes, infographics)
  8. Content moet mobiel vriendelijk zijn. Iedereen die dit leest weet nu wel dat je in 2014 niet meer moet aankomen met een website die niet leesbaar is op een smartphone. In 2014 zal het bezoek aan websites met een smartphone verder toenemen en de overhand krijgen in vergelijking met consumptie via de pc.
  9. Retargeting. Slechts 2 procent van de bezoekers converteert bij het eerste bezoek, daarom is het slim om met technieken de bezoeker te volgen en hem of haar op verschillende online plekken de uitingen te tonen. Nu wordt dat nog door een klein gedeelte van de adverteerders toegepast, in 2014 zal dit gemeengoed worden.
  10. Zoekmachinemarketing wordt beïnvloed door social. Posities in de zoekmachines worden in 2014 meer en meer beïnvloed door de gedeelde links op social. Als je pagina veel keer wordt gedeeld, dan is het duidelijk dat er content van waarde staat. Dat wordt meer en meer beloont in 2014.

 

One Comment leave one →
  1. november 22, 2013 11:56 am

    Wat een goed overzicht, dankjewel! We zullen zien hoe deze trends zich ontwikkelen in 2014…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: